Stage en verhuizen

6 februari 2017 - Sydney, Australië

Hee allemaal,

Allereerst wil ik jullie bedanken voor de superlieve berichtjes op mijn vorige blog! Het is heel fijn om te weten dat iedereen in Nederland zo met me meeleeft en benieuwd is hoe het met me gaat.

Om even terug te komen op de hele kamerkwestie: Ik heb vorige week na het schrijven van de blog besloten dat ik maar wat concessies moet doen. Aangezien in de buurt van mijn stage dus alleen maar saaie huizen te vinden waren, ben ik wat verder weg gaan kijken. Aangezien dichter bij de stad de privékamers ook weer duurder worden, ben ik hier ook nog eens over na gaan denken. Maud had me verteld dat in hun appartement ook nog bedden vrij waren (gedeelde kamers) en aangezien we donderdagavond afgesproken hadden om wat te drinken, ben ik meteen even gaan kijken of dat wat voor me was. Ik werd meteen heel hartelijk ontvangen door de meiden in het appartement, en heb die avond besloten om Maud's aanbod toch maar aan te nemen, en de volgende dag is geregeld dat ik hier tot het einde van mijn stage kan wonen! De aanbetaling voor de andere kamer kreeg ik eigenlijk zonder heel veel moeite voor te doen gewoon terug, dit had ik niet verwacht dus dat is mooi meegenomen!

Verder ben ik 1 februari met mijn stage begonnen. Mijn stage is in het orthopaedic research institute van het St. George private hospital. De professor waar ik voor werk is een orthopeed in het private hospital en is overdag dan ook vooral bezig met zijn patiënten. Hier bij het research institute is de engineer, Uphar, mijn begeleider. Ik werk op het moment veel samen met een andere jongen (Apoorv) omdat we aan hetzelfde onderwerp werken. Even heel kort (als dit je niet interesseert, lees verder bij de volgende paragraaf): Bij een hernia ontstaat er een scheur in de tussenwervelschijf, waardoor de geleiachtige vloeistof aan de binnenkant eruit kan lekken. Dit kan irritaties veroorzaken aan de zenuwen in je ruggenmerg en kan gaan ontsteken, wat erg pijnlijk kan zijn. Wanneer mensen hier veel pijn van hebben, proberen ze vaak operatief het gelekte materiaal te verwijderen. Hierbij zijn er twee opties: alleen het gelekte materiaal verwijderen, of de hele geleiachtige substantie te verwijderen. Wanneer ze alleen het gelekte materiaal verwijderen, is er kans dat de hernia weer terugkomt. Nu zou je zeggen, als je alles weghaalt ben je hier vanaf. Dat klopt, maar aangezien je tussenwervelschijf een soort sponsje tussen je ruggenwervels is dat water opneemt (waardoor je rug kan buigen en bewegen), betekent dat hoe meer je weghaalt, hoe minder water er opgenomen kan worden, en hoe makkelijker je stabiliteit in je rug verliest en je wervels tegen elkaar gaan schuren (ook pijnlijk!). Wat ik dus ga doen, is kijken in hoeverre deze stabiliteit verloren gaat bij het gedeeltelijk en geheel verwijderen van deze gelei. Nu heb ik in Nederland ook al gewerkt aan tussenwervelschijven, en in Nederland gebruikten we de ruggengraat van koeien om onderzoek op te doen. Nu ben ik natuurlijk in Australië, en je raadt het al, hier gebruiken ze kangaroe ruggengraten! Dit is wel heel bijzonder, want het wordt nergens anders ter wereld gedaan (ook niet zo gek). Dus ik ben dadelijk een van de weinige mensen die onderzoek op kangaroes heeft gedaan!

Voor de mensen die nu niet afgehaakt zijn, hallo :) Vrijdag heb ik dus mijn contract getekend bij mijn nieuwe woonplek, en zaterdagochtend ben ik meteen verhuisd. Ik woon nu in een appartementje heel dicht bij het station, vanwaaruit ik in een minuut of 7 met de trein naar mijn stageplek kan. Dit appartementje delen we op het moment met 7 meiden, waarvan 5 Nederlandse, 1 Duits meisje en een meisje uit Azië dat nog op vakantie is. Tegelijk met mij zijn er nog 3 meisjes in het appartement gekomen. Alle Nederlandse meisjes die er nu inzitten, blijven nog minstens 3 maanden omdat ze ook op stage zijn. Op het moment deel ik mijn slaapkamer en badkamer met 2 anderen. Het is gezellig en we hebben al besloten om elke week een keer samen te eten, zodat we elkaar een beetje leren kennen. De huisbaas komt elke week langs om de huur te verzamelen (en hopelijk vandaag om de wasmachine te maken, mijn was is opgesloten!), hij is een Australiër met een aantal (vraag me niet hoeveel, we zijn er nog niet achter maar het zijn er nogal wat) appartementjes zoals deze, dus hij is lekker aan het cashen. Na het verhuizen en het uitzwaaien van Maud en Tessa, ben ik zaterdag nog even naar een verlaten kerkhof geweest, en heb ik nog even rondgelopen over de campus van de University of Sydney (mooi!). Zondag ben ik met een van mijn  huisgenootjes naar het opera house geweest, hier was ik vorige week al geweest, maar zij was er nog niet geweest en ik had niet echt zin om in mijn eentje wat te gaan doen. Het was 38 graden en het strand kon ik daarom ook wel vergeten wilde ik niet geroosterd terug komen. We zijn weer met de ferry gegaan, wat een heerlijk windje gaf op de boot, en hebben een rondje door de botanische tuinen gelopen. Daarna zijn we naar bondi beach gegaan, daar hadden we met nog wat andere huisgenootjes afgesproken. Na fish&chips gegeten te hebben, zijn we met z'n allen naar de ben&jerry open air cinema geweest. Dit is een rondtrekkende open air bioscoop, waar je lekker in de buitenlucht op een enorm scherm film kon kijken. De film die die avond draaide was Sing, een supervrolijke, komische animatiefilm over zingende dieren. De film begon na zonsondergang, rond half 9. Met een temperatuurtje van nog 29 graden was het heerlijk toeven onder de sterrenhemel starend naar het scherm. Ben&Jerry ijsjes waren bij de prijs inbegrepen, hier hebben we dus ook nog even van genoten! Na de film was het tijd om weer naar huis te gaan, aangezien we allemaal op maandag weer naar stage moesten helaas... Kortom, een ontzettend leuk weekend, verhuisd, leuke nieuwe huisgenootjes en meteen naar de bioscoop!

Tot snel!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. May:
    6 februari 2017
    Hoi Meike,
    Wat een mooie ervaring lijkt mij zo'n stage.Je blog ga ik zeker volgen,je schrijft erg leuk,het leest lekker weg.
    Groetjes uit Venlo
  2. Hanneke:
    6 februari 2017
    Leuk Meike, ben benieuwd naar de volgende blog. Mijn nicht woont in de buurt van Sydney en zei al dat het erg warm was daar.
    Veel plezier. Vond de kangaroe ruggenmerg verhaal interessant. wordt dadelijk je specialiteit in Nederland. Groetjes uit Tegelen