Brisbane & Noosa

19 mei 2017 - Rainbow Beach, Australië

G'day!

Na de regenachtige dag in Brisbane werd ik door 2 Engelse jongens van mijn kamer uitgenodigd om mee iets te gaan drinken. Dat liet ik natuurlijk niet aan me voorbij gaan en zo belandde we bij de open mic night in de bar die bij het hostel hoorde. Hier hebben we nog wat gratis biertjes kunnen verdienen waarna ik moe maar voldaan mijn bed in gekropen ben na de vroege ochtend. De jongens gingen nog op stap, en vonden het een goed idee om mij midden in de nacht wakker te maken toen ze thuis kwamen. Ik kon er wel mee lachen, ze hebben het ook maar een keer gedaan en de andere keren zijn ze heel stil geweest. Mijn tweede dag in Brisbane was het ontzettend mooi weer, dus besloot ik naar Mount Coot-tha te gaan, een berg aan de rand van Brisbane van waaruit je de hele stad kunt zien. Ik ben onder aan de berg uur de bus gestapt, heb een rondje door de botanische tuinen gelopen, moest nog wachten op een oefenexplosie waardoor de weg afgezet was, en ben daarna begonnen aan de steile wandeling de berg op. Boven heb ik heerlijk in de zon gezeten en genoten van het weer, en ik raakte in gesprek met een heel aardige Australische vrouw. Er hadden een ontzettend leuk gesprek over mijn reis en mijn achtergrond, en over haar afkomst. Toen ze daarna over Jezus begon was dat wel een beetje een afknapper, maar ze had al snel door dat ik hier niet geïnteresseerd in was en zo hebben we nog een tijdje door zitten kletsen over vanalles. Na een tijdje ben ik weer naar beneden gelopen en wilde ik van daaruit de bus nemen. Toen kwam ik erachter dat de laatste bus rechtstreeks naar de stad om 16.13 was vertrokken, terwijl ik om 16.30 bij de halte was. Om 16.50 kwam de volgende bus een andere kant op, maar met een beetje hulp van de chauffeur kon ik (gratis) naar een volgend busstation dichtbij van waaruit ik weer een bus naar de stad kon pakken. Het kostte me een uur, maar uiteindelijk was ik weer in de stad! Die avond heb ik niet veel meer gedaan, lekker zelf een beetje een boek gelezen in bed en op tijd gaan slapen, want de volgende daf had ik afgesproken met een Brisbane Greeter. Dit zijn mensen uit Brisbane die gratis rondleidingen geven door de stad naar hun eigen inzicht. Mijn groep had June als rondleidster, een heel aardige vrouw die echter deed alsof we kleine kinderen waren. Ik vond de rondleiding wat tegenvallen ten opzichte van in Melbourne, maar ik heb toch meer van de stad gezien dan wat ik zelf zou doen. Hierna ben ik met een Amerikaanse jongen uit de groep, Jon, naar Southbank gegaan. Hier kun je een heel stuk langs de rivier lopen, en ze hebben er veel terrasjes, een aangelegd stukje regenwoud, en zelfs een aangelegde lagoon met strandje. Helaas was het niet zonnig (wel droog!) dus we hebben niet gezwommen. Wel zijn we naar verschillende musea geweest met onder andere moderne kunst, dino's, Australische dieren en ruimtefoto's. Erg diverse tentoonstellingen dus. 's Avonds hebben we ook nog samen dumplings gegeten bij een Chinees tentje. Na het eten heb ik met een paar kamergenootjes zitten kaarten en zijn we nog wat gaan drinken in de bar. De volgende dag moest ik weer voor 10 uur uitchecken. Ik ben na het uitchecken nog met de gratis ferry naar Southbank gegaan, vanwaaruit ik teruggelopen ben naar het hostel. Omdat het pendelbusje kapot was, heb ik een Uber naar het busstation genomen, vanwaaruit ik met de bus naar Noosa ben gegaan, een rit van ongeveer 2 uurtjes. Aangekomen in Noosa ben ik naar mijn hostel gelopen. Het zag er gezellig uit, met veel buitenruimte en een leuke entree. De rest van het hostel was echter minder leuk. Alles was oud en vervallen, en vies. De keuken was heel klein en onpraktisch voor zo'n groot hostel, de bar was naar mijn idee niet gezellig en had veel te harde muziek, en er lag overal zand, onder andere een kilo IN mijn bed. Daar kwam ik helaas pas achter toen ik erin ging liggen. De avond was nog leuk, met 2 Duitse meiden en een Engelse jongen zitten kaarten. Toen ik in bed lag ben ik er weer uitgegaan om mijn slaapzak te pakken en ik ben vervolgens in mijn slaapzak op mijn bed gaan liggen, lijkt me niet de bedoeling in een hostel! Ook de wc en badkamer waren heel smerig, ik voelde me totaal niet prettig in dat hostel. Ik had het even helemaal gehad, en heb de volgende ochtend samen met het Nederlandse meisje via wie ik geboekt had, het hostel aangesproken. We hadden bedacht dat we ons geld terug zouden vragen zodat ik kon verhuizen naar een ander, beter hostel. Het hostel ging hier echter niet mee akkoord, omdat ze nooit geld terug gaven. Wat ze me wel konden bieden was een grote schoonmaak voor de wc en badkamer (ze hadden het nog niet gezien, want ze deden maar een keer in de 4 weken een grote schoonmaak in de badkamers....), plus een upgrade voor mij naar een eigen kamer met badkamer. Het was niet echt mijn doel om dat eruit tr halen, ik wilde liever verhuizen, maar goed, het was in elk geval beter dan waar ik was. Ook kreeg ik er nog een barkaart bij en een bedankje voor het klagen. Een beetje ontevreden ben ik toch akkoord gegaan en toen heb ik er niet meer te veel over nagedacht want ik laat het niet mijn dagen in Noosa verpesten! Noosa zelf was een leuk klein surfersdorpje aan het strand. Ze hebben een national park aan de kust, waar ik in de middag met de Engelse jongen een wandeling gemaakt heb door het bos en langs de kust. Hier zag je heel veel surfers, maar er waren niet echt strandjes maar meer rotsen, dus daar voel ik me nog lang niet zeker genoeg voor. Terug in het hostel heb ik een kayaktocht voor de volgende dag gepland, omdat ik niet in mijn eentje noh een dag rond wilde hangen. Het zou supermooi weer worden en een kayaktour is dan een goed idee! Toen ik 's avonds stond te koken raakte ik met een meisje (Pauline) aan de praat, ze bleek Nederlands te zijn en we hebben die avond meegedaan aan de pubquiz in de bar en hebben mijn barkaart leeg gedronken, was erg gezellig! De volgende ochtend werd ik vroeg opgehaald voor de kayaktocht in de Everglades. Het was een self-guided tour, we kregen een plattegrond en routebeschrijving mee en we konden gaan! We waren met 3 meiden die alleen reisden, dus we hebben deze dag met elkaar opgetrokken. We moesten een route varen, heen en terug zo'n 22 km. Dit bleek nogal lastig in de gestelde tijd en het laatste stuk van de route was het allermooist, dus op de weg terug, toen we weer op het meer waren, was het vooral nog heel ver! Maar het was zeker de moeite waard, spiegelglad water, midden in de natuur tussen de vogels, heel rustgevend! Terug in het hostel heb ik even met Rens gebeld, ben ik daarna met een van de kayakmeiden naar de zonsondergang gaan kijken en heb ik met Pauline gekookt en gegeten. Na een drankje in de bar zijn we op tijd naar bed gegaan. De volgende dag was het alweer tijd om uit te checken. Mijn bus zou pas om 4 uur gaan dus ik zou met Pauline daarvoor nog een surfplank huren en gaan surfen. Toen we op het strand kwamen zagen we echter amper golven, dus we hebben er een zwem/zon uitje van gemaakt met een ijsje! Om 4 uur ben ik naar de bus gegaan richting Rainbow beach en Fraser Island!
Meer in de volgende blog!

Liefs, Meike

1. Hanneke:
    19 mei 2017
    Weer een leuke blok Fraser Island moet ook heel mooi zijn,
    dus veel plezier en ik ben benieuwd naar de volgende blog!!