Welcome to Sydney!

3 februari 2017 - Sydney, Australië

Hee lieve allemaal,

Hier een eerste berichtje uit het warme, zonnige Sydney! Iets meer dan een week geleden stond ik op Schiphol samen met mam, pap, Dries en Rens. Op naar het grote avontuur! Na een kop koffie en heel veel knuffels was het dan toch tijd om afscheid te nemen en helemaal alleen naar de andere kant van de wereld te vliegen! De eerste vlucht van Amsterdam naar Dubai (ongeveer 7 uur) zat ik in een halfleeg vliegtuig aan het raam, wat betekende dat ik 2 stoelen had! Hier heb ik dan ook maar meteen gebruik van gemaakt, door lekker languit films te kijken op het scherm in de stoel voor me. Eenmaal aangekomen in Dubai was ik voorbereid op een hele rit, met treintje en al, van de ene terminal naar de andere, maar niks was minder waar. Toen ik de security uitliep, moest ik letterlijk naar de eerste gate die ik tegenkwam voor mijn tweede vlucht. Van mijn overstap van 2,5 uur waren er dus nog 2 uur over om te wachten op het boarden voor het volgende vliegtuig... Aangezien ik mijn zware laptoptas bij me had, had ik ook niet echt zin om rondjes te gaan lopen, dus ik ben lekker gaan zitten en heb me vermaakt met appen met het thuisfront over mijn eerste vlucht. De tweede vlucht, van Dubai naar Perth, was wel volgeboekt. Ik had wel weer een raamplekje, dus kon lekker om me heen kijken. Als buren had ik een Duits echtpaar, zij gingen hun zoon bezoeken in Australië. Ik heb eventjes met ze zitten kletsen, maar merkte al snel dat ik best wel moe was, en toen ben ik lekker met mijn hoofd tegen het raampje gaan liggen en gaan slapen, en eigenlijk ben ik de hele vlucht van 10 uur alleen wakker geweest om te eten, en heb ik verder heerlijk geslapen. Aangekomen in Perth moest ik mijn bagage gaan ophalen, zou ik dan door de border security gaan, mijn tas weer opnieuw inchecken en met een binnenlandse vlucht van 4 uurtjes naar Sydney vliegen. Ik was door iedereen voorbereid op een lange wachtrij en een strenge security, maar niks was minder waar. Binnen een halfuurtje nadat ik uit het vliegtuig kwam stond ik in de aankomsthal van Perth! Na rondvragen kwam ik erachter dat ik echter naar een andere terminal moest voor mijn laatste vlucht. Dit was een kwartiertje met de bus. Het eerste wat me opviel, is dat het (18.00u) zo heet was buiten! Na mijn bagage in de bus gesjouwd te hebben, en vervolgens er weer uit bij de andere terminal, heb ik mijn bagage daar weer ingecheckt, ben ik naar de gate gegaan en daar begon het wachten... Aangezien het avond was, waren alle winkeltjes al dicht, en eigenlijk was er gewoon niks te doen, en ik moest nog 4 uur wachten. Uiteindelijk heb ik me vermaakt met een boek en een puzzelboekje. Daarna een vrij saaie vlucht gehad waarin ik echt niet meer lekker zat, dus ik was blij dat we na 3,5 uur Sydney bereikten. Hier stond ik ook zo weer buiten. Het was 7 uur 's ochtends en echt al verzengend heet. Voor de eerste week had ik een airbnb geboekt, en de host had me een perfecte routebeschrijving gegeven naar zijn huis. Ik moest 10 minuutjes met de bus naar station Rockdale, daar heb ik meteen (nadat er al allerlei mensen zich om een vreemd, spierwit meisje met een backpack hadden bekommerd en me precies hadden gewezen hoe en wat) een OPAL card (ov-kaart) aangeschaft, en toen met een andere bus nog 5 minuutjes naar Monterey (de wijk waarin de airbnb lag). Ook in de bus werd ik meteen aangesproken door een ontzettend aardige mevrouw (Hey darling, how are you, where are you going, can I help you) en ze bleek er bij dezelfde halte als ik uit te moeten, en heeft me bijna tot bij de voordeur gebracht. De host had zijn sleutels voor me achtergelaten in de brievenbus, en na 10 minuutjes klungelen en de host gebeld te hebben, kon ik binnen in het appartement. Het eerste wat ik toen gedaan heb was onder de douche springen, want ik voelde me heel vies en plakkerig na die lange reis. In de airbnb was een slaapkamertje voor mij, met een tweepersoonsbed, een kast en een klein bureautje. Verder mocht ik van het hele appartement gewoon gebruik maken, en aangezien mijn host eigenlijk heel veel werkte, had ik grotendeels het appartement voor mezelf, heel fijn. Ik ben van daar even door de hitte gaan kijken waar mijn stageadresje was, en ben naar de supermarkt gelopen, wat toch iets verder was dan ik had gehoopt (25 minuten lopen), en toen ik weer terugkwam rond de middag, was ik toch wel moe. Ik heb 2 uurtjes geslapen, en heb daarna een beetje op mijn laptop dingetjes teruggekeken. Rond etenstijd kwam mijn host binnen, Hernan, een heel aardige Chileen die al een hele tijd in Australië woont. Ik heb met hem een biertje gedronken, gekletst over de reis en over de wereld. We hebben samen de Australian open finale zitten kijken, en toen ben ik lekker naar mijn kamer gegaan, nog even wat contact gehad met het thuisfront en daarna lekker gaan slapen. Ik werd om half 7 weer wakker, dus van een jetlag kon ik amper spreken, heel fijn! Heb er eigenlijk helemaal geen last van gehad.

's Ochtends ben ik even naar het strand gelopen (2 minuten van de airbnb) en heb ik even heerlijk uitgewaaid. 's Middags had ik met Maud afgesproken, een vriendinnetje uit Venlo. Zij is een jaar op reis, en dit was toevallig haar laatste week in Sydney, dus we konden elkaar nog even zien zo aan de andere kant van de wereld! Op zondag kun je hier voor 2.50 overal heen reizen waar je wil binnen Sydney, en aangezien ik net aangekomen was kon het natuurlijk niet anders dan dat we (met de ferry) naar de harbour bridge en het opera house zijn geweest (wat er veel minder indrukwekkend uitziet dan op foto's, totdat je heel dichtbij komt en het toch wel heel groot is). Genoten van het boottochtje, de nieuwe stad, en gezelligheid met Maud. We zijn in de botanische tuinen gaan picknicken en hebben lekker een middagje bijgekletst. Toen Maud weer moest gaan omdat ze nog een auto moest kopen, ben ik naar de supermarkt gegaan, weer terug gegaan naar de airbnb, een salade gemaakt en met mijn host weer de mannenfinale van de Australian open zitten kijken.

Maandag werd het dan toch wel echt tijd om voor een kamertje te gaan kijken. De airbnb had ik geboekt voor 1 week, dus in het weekend zou ik weer moeten verhuizen. Ik heb geprobeerd om mijn backpack ook zo ver mogelijk ingepakt te laten, zodat ik niet helemaal opnieuw hoef te beginnen met inpakken :) Ik had een aantal websites gekregen van verschillende mensen waarop je een kamer zou kunnen vinden, en ben vanuit daar wat berichtjes uit gaan sturen. Ik had bedacht dat het wel handig zou zijn als ik op loopafstand van mijn stage iets kon vinden, ongeveer 20 minuutjes uit het centrum. Al vrij snel was ik erachter dat je lang niet altijd antwoord krijgt op een berichtje, en dat het best wel duur is. De prijs van kamers gaat hier namelijk per week, en niet per maand. Na mijn budget dan toch maar iets opgehoogd te hebben had ik vrij snel een paar reacties, en kon ik dezelfde dag nog op 2 plekken komen kijken. De eerste plek waar ik was bleek van een makelaar te zijn, die allemaal aanvullende eisen had voordat je je überhaupt in kon schrijven om een aanvraag te doen. Dit viel dus eigenlijk al meteen af. De tweede kamer was beter, wel heel duur vond ik, in een huis met nog 5 andere huisgenootjes. Het meisje dat me rondleidde was heel aardig en vertelde me dat er vooral jonge werkende (Australische, Chinese en Koreaanse) mensen wonen, die na hun werk misschien nog iets kleins eten en vervolgens gaan rusten in hun kamer... Dit verontrustte mij een beetje, omdat ik hier toch ben om nieuwe vrienden te maken en om een leuke tijd te hebben, niet om elke avond op mijn kamer te gaan zitten. De volgende dagen ben ik nog op 2 andere plekken geweest kijken die allebei ook wel ok waren, maar waar alle huisgenoten mannelijk waren, en ook dat zie ik niet zo zitten. De tweede kamer leek dus nog steeds wel de 'beste' optie, hier heb ik een aanbetaling voor gedaan en kan ik in principe zondag in (ik moest toch iets). Toch zat het me nog niet lekker, en ben ik wel verder blijven zoeken. Aangezien in deze buurt dus veel werkende mensen wonen en bij elke advertentie staat dat het 'peaceful, quiet and convenient living' in hun huis is, heb ik mijn zoekgebied toch maar iets uitgebreid om te kijken of ik ergens wat normale, leuke, studerende, (Europese) mensen kan vinden! To be continued...

Verder ben ik ondertussen ook aan mijn stage begonnen, hier zal ik komend weekend in mijn volgende blog iets over vertellen!