Blind dates en mooi weer!

24 februari 2017 - Sydney, Australië

Hoi lieve allemaal,

Weer een update vanuit het lekkere warme Sydney! Afgelopen vrijdag heb ik een afterwork borrel gedaan met een meisje dat ik via facebook had leren kennen, het was erg gezellig, wijntjes zijn helaas duur (9 dollar, zo'n 6,50 euro), maar ach, ik ben hier maar een keer :). Rond een uur of 8 begon ik toch wel honger te krijgen en zijn wel lekker naar huis gegaan, waar ik een eitje gebakken heb en nog een beetje series gekeken heb op mijn laptop. Voor het weekend was slecht weer verspeld, maar zaterdagochtend scheen het zonnetje lekker dus hebben we met alle huisgenootjes lekker bij het zwembad in de zon gelegen om de weinige zonnestralen mee te pakken. Toen de tijd van regen eigenlijk steeds maar op bleef schuiven, ben ik samen met een paar huisgenootjes toch maar richting het centrum gegaan, zonder echt een plan. Zoals je natuurlijk altijd zult zien, begon het 10 minuten nadat we uit de trein stapten alsnog heel hard te regenen, dus besloten we om ergens lekker koffie te gaan drinken. Toen het weer droog was zijn we een rondje gelopen door Chinatown (overal in de wereld hetzelfde, ik vind er niet zoveel aan) op weg naar Darling Harbour. Dit is een grote haven in Sydney, met enorm veel kroegjes en eettentjes eromheen, en overal kijk je uit op de haven, ik vind het echt een heerlijke plek. Hier hebben we een beetje de haven verkend, zijn we over de bruggen gelopen, hebben we genoten van het (regenachtige) uitzicht om vervolgens weer met de trein terug naar huis te gaan. Bij het Japanse restaurantje hebben we een sushischaal gehaald, en hier heerlijk van gegeten.

Zondag was er weer een hele dag met regen en onweer voorspeld, en ben ik met twee huisgenootjes naar een grote overdekte markt in het centrum geweest. Het was echt een aziatische, enorme markt zoals ik er ook veel in Maleisië heb gezien, met goedkope spulletjes (vooral troep), maar wel leuk om een halfuurtje overheen te lopen. Mocht ik nog souvenirtjes nodig hebben, weet ik waar ik moet zijn. Aangezien een van mijn huisgenootjes pas vorige week aangekomen is, was ze nog niet bij het opera house en de harbour bridge geweest, dus hebben we de ferry gepakt richting Circular Quay. De zon was ondertussen volop gaan schijnen (hoezo slecht weer) en ik was blij dat ik mijn zonnebrandcrème meegenomen had. Na het heerlijke ritje op het dek van de ferry zijn mijn huisgenoten naar het opera house gelopen, maar aangezien ik er al twee keer geweest was besloot ik de andere kant op te lopen, naar een historische buurt van Sydney, the Rocks. Hier was ook een buitenmarkt met enorm veel kleden en sieraden. Een hele leuke markt, maar wel ontzettend duur! Verder waren er allerlei leuke kunstgalerijtjes, kleine straatjes, en leuke kroegjes. Ik heb hier lekker een tijdje rondgeslenterd en genoten van de sfeer die in deze buurt hangt, ik vond het echt heel leuk. Vanuit the Rocks kon ik ook de Harbour bridge oplopen. In het midden zit een uitkijkpunt waarvan je over dat stuk haven en het opera house heen kunt kijken. Dan besef je maar weer in wat voor enorme stad je zit, en hoe gaaf het is om hier 3 maanden te kunnen wonen! Terug beneden ben ik temidden van 10 picknickdekens ook lekker op het gras gaan zitten, om, met uitzicht op de haven, een boek te lezen. Eenmaal thuis was het alweer tijd voor avondeten (inclusief een enorme onweersbui, dan toch) en op zondagavond is helaas het weekend weer voorbij.

Maandag ben ik met mijn professor een dagje meegeweest in het ziekenhuis om te zien hoe zij hier werken bij de poli. Ik vind het altijd heel leuk om even een dagje mee te lopen, zodat je ook de andere kant een keer ziet. Je kunt heel veel lezen in artikelen, maar een praatje maken met patiënten helpt toch vaak om je beeld van het probleem compleet te maken. Ik werd door de prof ook nog een beetje getest op mijn kunde in het lezen van MRI beelden, en na een beetje stuntelen in het begin kon ik er aan het eind van de ochtend toch wel wat van maken! Dinsdag had een medestudent een posterpresentatie op de universiteit, dus zijn we met een paar mensen daar gaan kijken. Zo heb ik de universiteit waar ik onder val ook een keer gezien! Het was introweek, en het ging eigenlijk niet anders dan dat je in Eindhoven altijd ziet, overal muziek, studenten en verklede begeleiders. Donderdag was het tijd om ook nog aan mijn eigen project te werken, we zouden de beschikking hebben over een röntgenapparaat om wat dingetjes uit te zoeken. Lang verhaal kort: het was weer ontzettend slecht gecommuniceerd, er was niemand om ons te helpen, loodschorten werden na heel veel zoeken toch gevonden, en plaatjes opslaan werd toch wel een probleem omdat niemand wist hoe het moest. En oh ja, eigenlijk moet je een certificaat hebben om de röntgen te bedienen, maar ach... Na een gesprekje met mijn begeleider over dat ik het toch echt niet veilig vond om met stralingsapparatuur te werken zonder enige begeleiding of toelichting over veiligheidsmaatregelen (hij was het met me eens) heb ik ook mijn medestudent hiervan kunnen overtuigen (hij wilde wel even proberen). Zonder iets te doen zijn we dus weer teruggegaan. In de meeting die die middag volgde met de professor, is dit nog even aangekaart en als het goed is gaat er de volgende keer iemand met ons mee, of wordt er gezorgd dat er een certificaat komt. Ik ben benieuwd. Weer lekker georganiseerd dus, zoals alles hier... Positief puntje deze week: 2 maart komen de ruggen binnen dus kan ik aan mijn onderzoek beginnen! Dat geeft me 8 weken om alles te doen, van ontleden tot testen van minstens 24 segmenten. Maar iedereen is ontzettend optimistisch dat het allemaal wel gaat lukken, dus ik ga daar lekker in mee en dan zien we wel. Toen de professor voorstelde om ook nog een review artikel klaar voor publicatie te schrijven in deze acht weken (makkie...) heb ik toch maar gezegd dat dat misschien een beetje te veel ging worden. Naderhand zei mijn begeleider dat het goed was dat ik dit gezegd had, want hij vond dat ook maar hij wist niet hoe hij dat tegen de prof moest zeggen... Lijkt me toch ook apart, geen wonder dat hij zoveel werkt. Maar voor mezelf opkomen vind ik geen probleem, ik hou het lekker bij mijn onderzoek en mijn verslag. Ze zijn van plan minstens 3 artikelen uit deze data te gaan halen, zodat ik in elk geval wat artikelen op mijn naam krijg. Dat is altijd mooi meegenomen. Ook zijn ze ervan overtuigd dat ik wel terugkom voor een PhD. Ik laat ze voorlopig lekker in die waan, maar zoals jullie ondertussen wel weten, ben ik niet zo te spreken over de faciliteiten hier. De mensen zijn echt heel aardig, maar ik kan hier niet echt uit de voeten met het lab. Ik wil heel graag nieuwe dingen verzinnen en technieken toepassen, maar zolang er geen faciliteiten voor zijn kan ik erg weinig creatiefs en moet ik roeien met de riemen die ik heb. Maar ik ben ervan overtuigd dat er over 8 weken een dataset is waar ik mijn verslag op kan baseren, no worries mate! Het is in elk geval een goede ervaring om een ander soort creativiteit te ontwikkelen!

Donderdagavond had ik weer een 'blind date' met een ander meisje van facebook. Hier heb ik echt een heel gezellige avond mee gehad in Darling Harbour. Met uitzicht op de haven hebben we een paar uurtjes zitten kletsen over vanalles en nog wat. Ze wil, net als ik, graag op surfkamp binnenkort, dus we gaan kijken of we samen een weekendje kunnen vinden om te leren surfen. Hierover later meer!

Ik ga nog een paar uurtjes werken, en daarna is het weekend! Ook dit weekend weer slecht weer voorspeld, maar vorige week was het ook vooral zonnig, dus ik ben optimistisch en ga een mooi en droog weekend tegemoet! Zaterdagavond is er een Nederlands carnavalsfeestje inclusief Nederlandse muziek en happy hour drankprijzen georganiseerd in een kroeg, dus met het huis gaan we toch lekker een beetje genieten van het feestje wat we dit jaar missen!

Tot snel, xoxo Meike

1. Emmy:
    24 februari 2017
    Super tof meid
  2. Hanneke:
    24 februari 2017
    Ja carnaval wordt ook gevierd door de Nederlanders die uit Brabant en Limburg komen. Dat is ook bv in Melbourne.
    Weer leuk om je blog te lezen.