Laatste loodjes op stage & reisplannen

28 april 2017 - Sydney, Australië

Lieve allemaal,

De laatste stagedag gehad, de laatste was zit op dit moment in de droger, m'n backpack staat klaar om weer ingepakt te worden, het zit erop.

De laatste weken zijn voorbij gevlogen, met vorige week op stage nog alle laatste testen en veel mensen die even kwamen kijken wat we toch allemaal met die grote machine aan het doen waren. In het weekend heb ik lekker rustig aangedaan, zaterdag heb ik met Britt en Alexandra de buurtjes rondom de Harbour bridge verkend en we zijn geeindigd in het zonnetje bij de botanic gardens. Daarna heb ik afscheid genomen van Britt, zij was namelijk afgelopen week naar Melbourne, om haar ouders daar te zien. Zondag ben ik met mijn huisgenootjes en Evy (een meisje dat ook BMT studeert in Eindhoven, ze is vorige week aangekomen in Sydney en neemt waarschijnlijk mijn bedje over) naar Bondi beach geweest, het bekendste strand van Sydney waar ik nog steeds niet op gelegen had! Het was heerlijk weer en ik heb lekker een tijdje geslapen op het strand. Daarna ben ik even naar de Kmart gegaan om mijn powerbank om te ruilen, en daarna ben ik met het kaartje wat ik van Maud gekregen had naar de hoogste toren van Sydney gegaan, om afscheid van de stad te nemen. Ik vond het niet zo bijzonder, maar ach, met een gratis kaartje is het altijd leuk om even te gaan kijken. Maandag ben ik aan mijn presentatie voor stage begonnen, en dinsdag was alweer een vrije dag! Het was namelijk ANZAC day, een dag ter herrinnering aan de eerste wereldoorlog waarin Australië en Nieuw-Zeeland samen gevochten hebben. 's Ochtends ben ik met Uphar en Vivek naar de grootste hindoetempel van Sydney geweest om te lunchen. Uphar (mijn begeleider) is al sinds mijn eerste week hier in Sydney aan het zeggen dat hij zodra hij zijn rijbewijs zou halen, hij me hier mee heen wilde nemen. Nu was het dan eindelijk zover. De tempel was mooi, en het leuke was dat ik door de hindoe achtergrond van mijn begeleider, hem allemaal vragen kon stellen en zo  toch net iets meer te weten kwam dan als ik als 'gewone' toerist een tempel bezoek. Uphar en Vivek gingen allebei ook bidden, waarbij ik me wel een beetje opgelaten voelde. Ik moest een manier vinden om zo subtiel mogelijk niet mee te doen met alle ceremonies. Na het bezoek aan de tempel zijn we in het tentje ernaast gaan eten, ontzettend lekker Indisch eten (wel om 10 uur 's ochtends, maar dat mocht de pret niet drukken). Daarna zijn we over een mooi stuk weg langs de kust weer teruggereden naar Sydney, zodat we rond half 1 weer terug waren. Ik had namelijk samen met Alex kaartjes gekocht voor de traditionele ANZAC cup rugbygame tussen de Roosters en de Dragons, twee clubs uit Sydney. We zaten hoog in de tweede ring, wat eigenlijk wel goed uitkwam vanwege de regen, waardoor wij lekker overdekt zaten en alle mensen in de eerste ring in de weer waren met poncho's en paraplu's. Na een spannende game, met mooie mannen, mooie duels en een klein beetje rugbyregelkennis van onze kant, was het 12-12. Verlenging. De klok ging weer op 5 minuten. De Roosters wisten de golden score te maken (hoe wist ik dat het golden score was? Nou, het was opeens afgelopen) en wonnen met 13-12! Het leuke is dat de supporters van beide teams gewoon door elkaar op de tribune zaten. Ik heb geen gevechten gezien, geen ruzies, geen koppen tegen elkaar. De sfeer was ontzettend gemoedelijk en na de wedstrijd ging iedereen als even goede vrienden weer uit elkaar. Alex en ik zijn teruggelopen naar het centrum, en na een romantisch McDonalds diner zijn we naar Darling Harbour gelopen, een plekje waar ik graag nog een keer terug wilde om over het water te kijken, voordat ik Sydney achter me laat. Hier hebben we op de kade onder het genot van live muziek nog een tijdje zitten kletsen, kijken en luisteren. Toen het bandje uitgespeeld was ben ik weer in de trein naar huis gestapt. Woensdag stond in het teken van het afmaken van mijn presentatie, die ik donderdag zou geven. Mijn begeleider had besloten dat we de resultaten pas daarna gingen analyseren, dus ik hoefde eigenlijk alleen te presenteren wat ik die 12 weken nu gedaan heb. De presentatie zelf was uiteindelijk niet zo spannend, de professor had erg weinig tijd waardoor ik de presentatie gewoon op kantoor vanuit het beeldscherm gedaan heb. Dit kwam eigenlijk ook wel goed uit, aangezien ik weer een beruchte 'ik kan niet praten want ik heb geen stem' episode doormaakte. Na mijn presentatie ben ik een warme slaapzak gaan kopen, deze heb ik namelijk nodig voor mijn reis! 's Avonds heb ik een appeltaart gebakken, zodat ik vrijdag na het opruimen van mijn bureau en het overhandigen van mijn labboek en toeganspasje, kon trakteren! We hebben met de mensen die vrijdagmiddag nog aanwezig waren nog even bij elkaar gezeten, en toen was het echt tijd om afscheid te nemen. Iedereen was ontzettend tevreden, ik heb een leuke tijd gehad en ben blij dat ik hier geweest ben! Mijn begeleider vertrouwde me op het laatste moment nog toe dat hij volgende maand gaat trouwen (volgens mij nog een groot geheim, hij gaat op conferentie in Griekenland en vliegt daarna naar India om te trouwen, grote shock voor mij, ik had hem überhaupt nog nooit over een meisje gehoord). Dus als ik zin heb, kan ik in juni een snoepreisje naar India boeken ;)

Maar dan nu, reizen! Een maand om zo veel mogelijk van dit land te zien. Waar ik eerst het idee had om alleen de oostkust te gaan zien in die maand, zijn de plannen de afgelopen weken toch meermaals en drastisch veranderd! Even in het kort hoe mijn reis er nu uit zal gaan zien: Ik vlieg zondagochtend (30 april) heel vroeg naar Tasmanië, waar ik samen met nog 4 andere Nederlandse meiden (via facebook, die heb ik dus nog niet in real life ontmoet) heb afgesproken. We hebben een campervan gehuurd en gaan in 6 dagen het hele eiland rondrijden. We gaan roadtrippen, kamperen, heel veel dingen zien en genieten van Tasmanië! In Tasmanië is het momenteel een graad of 15, en het kan 's nachts nog heel erg afkoelen. Vandaar dat ik een slaapzak (die hopelijk warm genoeg is) gekocht heb. Ook heb ik mijn jas dan (helaas helaas) niet voor niks meegenomen. Ik heb hem in al die weken in Sydney niet aangehad, maar moet er denk ik toch aan geloven. Ik vlieg daarna op vrijdag 5 mei vanuit Tasmanië naar Melbourne, waar ik 2 nachtjes blijf. Daarna huur ik met een van de meisjes uit Tasmanië een auto en gaan we in 3-4 dagen de Great Ocean Road en de Grampians zien, en dan eindigen we in Adelaide. Vanuit daar vlieg ik dan door naar Brisbane (waarschijnlijk op 11 mei), waar het hopelijk weer aangenaam warm is, zodat ik mijn bikini weer uit mijn tas kan toveren. Vanuit Brisbane ga ik dan met de bus omhoog naar Cairns, via Noosa, Rainbow beach, Fraser Island, Airlie beach, de Whitsundays en Magnetic Island (voor degene die geen idee hebben, google maar!) Onderweg heb ik hier tours geboekt. Dan kom ik op 26 mei aan in Cairns, waar nog een great barrier reef boottocht met snorkelen en duiken gepland is. Ook doe ik nog een tour naarr het regenwoud. Vanuit Cairns vlieg ik dan op 31 mei weer naar Sydney, waar ik op 1 juni nog een dagje ben, om daarna op 1 juni om 21.00 uur weer terug te vliegen naar Nederland, waar ik op 2 juni rond 13u weer op Schiphol zal landen en iedereen weer kan zien en knuffelen.

Dertien ongelofelijk leuke weken in Sydney, volgepakt met stage en leuke dingen, zonder een moment heimwee. Ik ga deze stad missen, ik ga een stad die 92 dagen mijn thuis is geweest achterlaten voor een nieuw avontuur! Helemaal alleen kwam ik aan in Sydney, na een week had ik er zeven huisgenoten bij gekregen en ben ik geen moment zonder vrienden geweest tot nu, nu ik Sydney weer alleen verlaat en mijn huisgenoten en nieuwe vrienden hier nog een tijdje in Sydney blijven. Ik vind het allemaal wel een beetje eng, maar ik heb ontzettend veel zin in dit (hele spannende) avontuur, deze reis die ik een keer in mijn eentje ga maken!

Ik ga mijn bed in voor mijn laatste hele nacht in Sydney, nog even genieten van het fijne stapelbed voordat ik het ga inruilen voor een koude kampeertrip en nog meer stapelbedden in hostels!

Ik weet nog niet in hoeverre ik deze trip met jullie kan delen, aangezien ik mijn laptop in Sydney bij mijn huisgenootjes laat staan. Ik ga sowieso mijn hele reis bijhouden, maar hoevaak jullie iets van me gaan horen is afhankelijk van internet en zin om alles op mijn telefoon te typen. Ik zal proberen af en toe een update te plaatsen door middel van een blog met wat foto's of op facebook.

Heel veel liefs, voorlopig voor het laatst vanuit Sydney, Meike

1. Hanneke:
    28 april 2017
    Om jaloers op te worden. Bedankt dat ik zover mee mocht genieten van je belevenissen en veel plezier in de rest van Australië. Ik weet zeker dat je zult genieten!
  2. Tanja:
    29 april 2017
    Wat een fantastisch avontuur Meike! Geniet van je rondreis!