Halfway

30 maart 2017 - Sydney, Australië

Lieve trouwe blogvolgers,

Precies 9 weken geleden stond ik op Schiphol met papa, mama, Dries en Rens, aan het begin van mijn eigen grote avontuur aan de andere kant van de wereld. Met een lach, maar stiekem ook al met een beetje weemoed, kan ik jullie vertellen dat ik vandaag halverwege mijn avontuur ben. Over exact 9 weken zal ik weer in het grote Emirates gevaarte stappen om via Dubai terug te vliegen naar huis in 24 uur. Alles wat tot nu toe optellen was, wordt opeens aftellen. Ik ben hier nu X weken, wordt, ik ben er nog maar X weken. Maar het is ook fijn om te weten dat de langste tijd zonder Rens, m'n familie en alle lieve vriendjes en vriendinnetjes thuis nu geweest is, ook daar kan ik gaan aftellen, waar ik heel blij van word en wat dan wel weer leuk is :)! Ondertussen lopen de tranen over mijn wangen omdat ik me nog maar eens realiseer hoe gaaf dit avontuur is, dat niemand, inclusief ikzelf, ooit gedacht had dat ik dit in mijn eentje zou gaan doen, hoe dingen in je leven veranderen en ik vorige zomer dacht: ja, waarom ook niet, dit is dé kans, als je in je vertrouwde omgeving blijft, zie je niks van de wereld! En ik ben zo blij dat ik deze keuze gemaakt heb, ik heb vanaf dat ik in het vliegtuig stapte hier nog geen seconde spijt van gehad. Ik ben verrast, over hoe ik mezelf verbaasd heb met hoe weinig heimwee ik heb, hoeveel geluk ik heb met de beste 7 huisgenootjes die ik me kan wensen gedurende mijn tijd in Sydney, a home away from home. Ik ben trots op dat ik dit kan en mag doen, voor één keer alleen met mezelf. Want hoe leuk en fijn het hier ook is, ben ik voorlopig niet van plan om nog een keer in mijn eentje voor een paar maanden de andere kant van de wereld te verkennen.

Ter ere van het feit dat ik na de eerste 9 weken halverwege ben, dat ik na het verzetten van de klok weer een uurtje dichterbij ben en om de blog iets minder sentimenteel te maken, hier even 9 leuke/bijzondere/grappige dingetjes die me zo hier en daar opvallen in Sydney:

- Het openbaar vervoer in Sydney is heel goed geregeld, met name de trein. Elke 10 minuten rijdt er een trein bijna overal heen, dus lang wachten is niet nodig! Waar korte afstanden vaak redelijk duur zijn, zijn lange afstanden daarentegen weer helemaal niet zo duur

- Sunday is funday! Elke zondag kun je voor 2,50 de hele dag reizen met het OV!

- In veel van de treinen kun je de bankjes omdraaien. De eerste keer dat iemand dit doet kijk je heel raar op, maar het is eigenlijk heel handig, zo kun je altijd vooruit rijden!

- De eerste keer als voetganger oversteken in Sydney: Je onnozel schrikken van het geluid dat de stoplichten hier maken als ze op groen springen, alsof je afgevuurd wordt in een ufo.

- Net als dat ze hier natuurlijk aan de linkerkant van de weg rijden, zijn ook de roltrapregels andersom, links staan rechts gaan. Dit was wel even wennen en levert af en toe vreemde situaties op

- Groente en fruit is hier best wel duur, eigenlijk nog steeds geen idee waarom dat eigenlijk is... Maar als je in plaats van naar de supermarkt naar een groentewinkeltje gaat, scheelt dat ook weer!

- Muntgeld in Australië: hoe kleiner de munt, hoe meer hij waard is. Veel gezoek in je portemonnee dus!

- Koffie in Australië: Waar in Nederland de koffiecultuur, en met name de koffie op je werkplek toch wel heel erg belangrijk is, is dat hier absoluut niet. Een zakje oploskoffie waar je smaakpapillen spontaan voor wegrennen is alles wat op mijn stage aanwezig is. Daarentegen zit er wel op elke hoek een koffiezaakje met wél lekkere koffie, en halen de Australiërs daar gewoon hun koffie. Budgettair gezien is dit wel een minpuntje (vooral als je niet betaald krijgt), maar de salarissen liggen in Australië ook wel een stuk hoger dan in Nederland.

- Haast in Australië: Bestaat niet, kennen ze niet. In het begin frustrerend, maar je went eraan. Geduld is hier een goede eigenschap.

Halverwege mijn tijd in Australië, betekent ook dat vanaf nu de helft van de tijd uit reizen bestaat. Ik ben nog 4,5 week in Sydney (jeetje, dat klinkt echt al heel snel!) en vervolgens ga ik vanaf 30 april nog 4,5 week reizen, vanuit Sydney waarschijnlijk naar Melbourne, en vervolgens naar Queensland van Byron Bay een heel eind omhoog naar Cairns, om van daaruit terug te vliegen naar Sydney op 31 mei, en op 1 juni terug te gaan naar Nederland.

Voor iedereen die hoopte op weer een reisverhaal over de afgelopen weken en hier bedrogen uitkwam: Dit weekend is de tweede poging surfkamp, daarna volgt snel een verhaal over afgelopen weken en komend weekend! Er is dit weekend geen storm voorspeld, dus ik heb er heel veel zin in!

Ik hou van jullie, ik ga aftellen, maar vooral eerst nog 9 weken volop genieten van al het moois wat Sydney en Australië me nog gaan brengen!

Liefs, Meike

1. Joep Peters:
    30 maart 2017
    Ha Meike,
    Sjiek um te laeze was dig allemaol deus
    en mei maks aan den andere kant van de wereld ! Kin mig veurstelle det pap en mam trots op dig zien.
    Veul plezeer in de 2e helf van dien avontuur !
    Gr. Joep ( naef van mam )
  2. Hanneke:
    31 maart 2017
    Je mag zeker trots op je Elf zijn om zo'n avontuur aan te gaan aan het andere eind van de wereld. Weet zeker dat je moeder weer blij zal zijn als je weer terug bent. En ze is natuurlijk erg trots op je.